shaman
V.I.P. Moderator

Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Temat postu: |
|
|
Wrzucam jeszcze troche teori
To chyba może być też przydatne na inne przedmioty
********************************************************
TRANSPORT MULTIMODALNY
Transport ładunków przy użyciu co najmniej dwóch środków różnych gałęzi transportu na podstawie umowy o przewóz multimodalny.
TRANSPORT INTERMODALNY
Transport ładunku w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe różnymi środkami transportu, lecz bez przeładunku samego ładunku (kontener, przyczepa, naczepa, wagon).
TRANSPORT KOMBINOWANY
Transport intermodalny europejski w którym jednostka ładunkowa jest przewożona w ruchu dalekobieżnym koleją, statkami żegl. śródlądowej lub morskiej przybrzeżnej, natomiast jej dowóz lub odwóz odbywa się transportem samochodowym.
CECHY TRANSP. INTERMODALNEGO
- konieczność użycia środków co najmniej dwóch gałęzi transportu.
- konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz.
- koniecz. wystąpienia jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przewóz.
- koniecz. jednostkowania ładunku, co oznacza, że ładunek jest manipulowany wraz z całą jednostką (urządzeniem transportowym lub środkiem transportowym).
TECHNOLOGIE TRANSP. INTERMODALNEGO- Przewozy
kontenerowe.
- Przewozy szynowo-drogowe.
- Przewozy lądowo-promowe (wagon samochód ciężarowy, naczepa).
KONTENER
urządzenie transportowe o cechach:
* ma odpowiednią wytrzymałość umożliwiającą powtórne użycie.
* jest zaprojektowany tak by można go było przewozić różnymi środkami transportu bez przeładunku przewożonego w nim ładunku.
* można nim manipulować i mocować dzięki specjalnie zaprojektowanym narożom zaczepowym.
* o wymiarach takich, że powierzchnia pomiędzy czterema dolnymi narożami wynosi
- co najmniej 14m2
- co najmniej 7m2 o ile jest wyposażony w górne naroża zaczepowe.
PREWOZY SZYNOWO-DROGOWE- przewóz naczep samochodowych
- przewóz nadwozi wymiennych na platformach kolejowych
- przewóz samochodów ciężarowych na platformach kolejowych
- system bimodalny
- system ACTS
- system domina
Naczepy samochodowe przewozi się na wagonach kieszeniowych. Załadunek odbywa się w systemie LoLo (urządzenie dźwigowe) lub RolOn (wjechać); system WAS (zestaw wagonów ustawionych w szeregu.
PRZEWOZY SAMOCH. CIĘŻAROWYCH.
Odbywa się na wagonach niskopodwoziowych, mają one dużą liczbę osi (8-10) i pomniejszone koła.
SYSTEM BIMODALNY
Wykorzystuje się tylko wózki kolejowe;
-naczepa musi posiadać ADAPTER (uchwyt z tyłu naczepy na wózek)
-musi być wzmocniona
-musi mieć dodatkowe przewody hamulcowe.
SYSTEM ACTS
Naczepy posiadają rolki do wjeżdżania i zjeżdżania z samochodu na wagon.
SYSTEM DOMINO
Samochód posiada dodatkowe urządzenie do przeładunku w bok na wagon.
STATEK MORSKI
Każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane do żeglugi na morzu i wodach z nim połączonych a uczęszczanych przez statki morskie.
STATEK HANDLOWY
Statek przeznaczony lub używany do przewozu ładunków lub pasażerów, do rybołówstwa morskiego lub eksploatacji innych bogactw morskich, do holowania lub ratownictwa statków morskich lub innych urządzeń pływających, do wydobywania mienia zatopionego w morzu lub do innej działalności gospodarczej.
PODZIAŁ STATKÓW
-st do przewozy ład. suchych
-st do przew. ład. płynnych luzem
-st do równoległego lub alternatywnego przewozu ładunków suchych i płynnych luzem
-st pasażerskie
-st do równoległego przewozu pasażerów i ładunków
-st pozatransportowe
STATKI DO PRZEW. ŁAD. SUCHYCH
-statki do przew. ładunków drobnicowych
-statki do przew. ład. masowych.
STATKI DO PRZEW. ŁADUNKÓW DROBNIC.
1.UNIWERSALNE DROBNICOWCE
-nośność do 50tyś DWT (martwej masy)
-liczne ładownie oddzielone grodziami z między pokładami
-posiadają urządzenia przeładunkowe.
2.SEMIKONTENEROWCE
-do przewozu drobnicy konwencjonalnej i kontenerów
-wzmocnione burty
-system balastowo-wyrównawczy
3.KONTENEROWCE KOMOROWE
(TEU do kontenerów 20’)
- otwarte pokłady
- wzmocnione burty
- prowadnice do kontenerów (SLOT)
4.STATKI RoRo
do przewozu ładunków wtoczonych i wtaczanych
-posiadają furty rufowe
-tylko do samochodów, bez torów kolej.
5.STATKI CON-RO
do przewozu kontenerów ładunków toczonych w wtaczanych.
6.PALETOWCE
do przewozu palet, ładownie mają dodatkowe poszycie w kształcie prostokątów.
7.BARKOWCE
do przewozu barek
System Lasch
-barka załadowywana jest na statek za pomocą suwnicy
-specjalne barki o wielkości ok. 9 kontenerów 20’
System SEABE
-mniejsze barki, załadunek za pomocą platformy
System BACAT
-najmniejsze barki, załadunek za pomocą platformy
-statek to katamaran
8.CHŁODNIOWCE
-niewielkie statki
-liczne ładownie i pokłady
-ładownie mają liczne grodzie
9.BANANOWCE
to chłodniowce z systemem 2-tlenku węgla i specjalną wentylacją
10.BYDŁOWCE
do przewozu zwierząt żywych
-oddzielne pomieszczenia dla zwierząt
-system wentylacji
-automatyczny system pojenia i karmienia
-automatyczny system oczyszczania klatek
11.SAMOCHODOWCE
do przewozu samochodów jako ładunku
-bardzo wysokie i nieforemne
-posiadają rampę wjazdową
-podwieszane pokłady
12.CIĘŻAROWCE
do przewozu ładunków ciężkich
13.DREWNOWCE
14.LOGISTYCZNE
STATKI DO PRZEW. ŁAD. MASOWYCH SUCHYCH.
1.ST.UNIWERSALNE
większe niż drobnicow. nośność ok. 70tyś DWT
-duża liczba ładowni
-brak miedzy pokładów
-urządzenia samotrymujące (ładunek sam się rozkłada w ładowniach)
-duże pokrywy lukowe
-rzadko urządzenia przeładunkowe
2.RUDOWCE
do przewozu rudy
-małe ładownie wysoko umieszczone aby podnieść środek ciężkości
-z ładunkiem pływają tylko w jedną stronę
3.WĘGLOWCE
-ładownie w kształcie lejka
-załadunek i wył. za pomocą taśmociągów
4.WAPNIOWCE
5.ST. DO PRZEW. PAPIERÓWKI
6.BOKSYTOWCE
STATKI DO PRZEWOZU ŁAD. PŁYNNYCH LUZEM
1.ROPOWCE. ropa jest ciężka
największe statki na świecie do 500 tyś DWT
-dł do 300m, szer 50m, zanurz. 30m
-podwójne dno i burty
-grodzie poprzeczne, podłużne i przeciwprzelewowe
2.PRODUKTOWCE
3.CHEMIKALIOWCE
-grodzie poprzeczne i wzdłużne
-systemy chłodzenia (radiatory)
4.GAZOWCE
Przeznaczenie
- LNG - Liquit Natural Gas (płynny gaz ziemny)
- LPN – Liquit Petrolen Gas (gaz z ropy-Propan But)
-klasyczne ładownie
-podwójne burty i dna
-przy wysokim ciśnieniu ładownie są w kształcie kul lub zbiorników cylindrycznych
STATKI DO RÓWNOL.PRZEW.ŁAD. SUCH. I PŁYNNYCH
1.ROPORUDOWCE (OO)
2.ROPORUDOMASOWCE (OBO)
-jeśli ruda, to ładujemy co drugą ładownię
-jeśli zwykły ładunek to do każdej ładowni
-jeśli ropa to do wszystkich + dodatkowe ładownie aby dodatkowo obciążyć
3.PRODUKTORUDOWCE (PROBO)
4.ROPOMASOWCE/ROROWCE (BORO)
5.PRODUKTOWCE/ROROWCE (PROBO)
STATKI PASAŻERSKIE
1.LINIOWE ST. PASAŻERSKIE
2.WYCIECZKOWCE
3.WODOLOTY
4.PODUSZKOWCE
5.INNE STATKI PASAŻERSKIE
STATKI DO RÓWNOLEGŁ. PRZEWOZU PASAŻERÓW I ŁADUNKÓW
Statek pasażerski to taki który od 12 miesc dla pasażerów
-stat. pasażersko-towarowe
-promy pasaż-samochodowe
-promy pasaż-samoch-kolejowe
STATKI POZATRANSPORTOWE
1. ST.RYBACKIE
2. ST. PRZETWÓRNIE
3. HOLOWNIKI
4. LODOŁAMACZE
5. RATOWNICZE
6. POŻARNICZE
7. BUNKIERKI (do paliwa)
8. KABLOWCE
9. LATARNIOWCE
10. POGŁĘBIARKI
11. PLATWORMY WIERT.
12. ZAOPATRZ.WIERZ WIERTN.
13. SZKOLNE
14. BADAWCZE
15. HYDROGRAFICZNE
PARAMETRY STATKÓW
DWT – nośność statku
DWAT – nośność brutto (z zapasami)
DWCC – nośność netto (zmienna)
POJEMNOŚĆ REJESTROWA
-BRUTTO (GT- GrossTonige) liczba niemianowana wprost proporcjonalna do objętości wszystkich pomieszczeń zamkniętych na statku.
-NETTO (NT-NettTonige) liczna niemianowana wprost prop. do objętości wszystkich pomieszczeń zamkniętych na statku.
POJEMNOŚĆ ŁADUNKOWA
(w m3 lub CUFT3-stopy) – objętość wszystkich pomieszczeń ładunkowych
-(Bali Capasity) dla ład. drobnicowych.
-(Grainy Capasity) dla ziarna (towarów sypkich)
WSPÓŁCZYNNIK PRZESTRZENNOŚCI ŁADUNKU(WŁ)
-iloraz objętości ładunku przez jego masę
-objętość ładunku do jego masy
Dla ładunków drobnicowych jest to WSPÓŁCZYNNIK TAUERSKI – to współczynnik przestrzenności powiększony o stratę tauerską.
STRATA TAUERSKA
To przestrzeń pomiędzy pomiędzy ładunkami drobnicowymi. Stanowi ona ok. 10%.
SAMOCHODY
CAŁKOWITY CIĘŻAR POJAZDU
To cały ciężar pojazdu, łącznie z ładunkiem i pasażerami:
- ciężar pojazdu gotowego do jazdy:
*ciężar własny pojazdu:
-ciężar poj. w stanie suchym
-ciężar poj. +płyny, oleje paliwo
*kierowca i obsługa
- ładunek
PRZEPISY W POLSCE
-dop. szerok. poj. to 2,55m
*z izotermą to 2,60m
-dop. wysok. poj. to 4,0m
-dop. długość:
*sam. ciężarowy–12m
*pojazd członowy–16,5m
*zespół pojazdów–18,75m
-dop. masy całkowite:
*sam. Ciężarowy:
-2-osiowy–16 ton
-3-osiowy–24 tony
-do 4 osi w górę–32 tony
-poj członowy i zesp. pojaz:
*do 4 osi włącznie 32 tony
*5 i więcej osi 42 tony
OBCIĄŻENIE NA OSI
W Polsce wynosi 8 ton na oś.
OŚ POJEDYŃCZA
To taka, która jest oddalona od następnej osi pow. 2 m, lub oś poj. to takie dwie osie gdzie odległość między nimi jest mniejsza niż 1m.
OŚ WIELOKROTNA
Zawiera OSIE SKŁADOWE
Są one oddalone od siebie od 1-2m
CIĘŻAR NA OŚ SKŁADOWĄ
-odd. od 1-1,2 dop obciąż 57,5 kN (5,75t)
-odd. od 1,2-1,3 dop obc 65 kN (6,5t)
-odd. pow. 1,30- 2,0 to 72,5 kN (7,25t)
Na drogach krajowych i niektórych drogach woj, oraz w granicach administ. miast, na trasach zagranicznych linii autobusowych
dop. jest 10 ton na oś pojedynczą
coś mi się nie zgadza!!!!!!
-oś pojedyńcza - 115 kN (11,5 t)
-oś napedzana - 115 kN
-oś z koł bliźniacz - 115 kN
-oś skład osi wielokr przy rozstawie :
*od 1,0 - 1,1 to 57,5 kN (5,75t)
*od 1,1 - 1,2 to 65 kN (6,5t)
*od 1,2 - 1,3 to 72,5 kN (7,25t)
*od 1,3 - 2,0 to 80 kN (8,0t)
*********************************************************
Post został pochwalony 0 razy
|
|