Arizonka
Administrator

Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Temat postu: |
|
|
Główne zasady metodyki budowy CL
Wzrost zainteresowania zarządzaniem logistycznym wynika głównie z możliwości znacznego obniżenia kosztów produkcji, gdyż w procesach logistycznych zaangażowany jest pokaźny majątek. Lepsze jego wykorzystanie dzięki przyśpieszeniu przepływu strumieni towarów sprzyja, więc wzrostowi efektywności wytwarzanych dóbr i usług. Każde choćby nieznaczne w wymiarze procentowym zmniejszenie kosztów logistycznych może przyczynić się do poważnego obniżenia kosztów produkcji i wzrostu dochodu narodowego. Wzrost zainteresowania zarządzaniem logistycznym wynika głównie z możliwości znacznego obniżenia kosztów produkcji, gdyż w procesach logistycznych zaangażowany jest pokaźny majątek. Lepsze jego wykorzystanie dzięki przyśpieszeniu przepływu strumieni towarów sprzyja więc wzrostowi efektywności wytwarzanych dóbr i usług. Każde choćby nieznaczne w wymiarze procentowym zmniejszenie kosztów logistycznych może przyczynić się do poważnego obniżenia kosztów produkcji i wzrostu dochodu narodowego. Główne zasady metody budowania CL to:
- analiza parametrów wybranych CL zlokalizowanych w innych krajach UE (parametry przestrzenne, funkcjonalne, technologiczne, organizacyjne i informatyczne);
- powiązania transportowe krajowe i międzynarodowe;
- duża powierzchnia CL – około 30 ha z możliwością powiększenia;
- charakterystyka techniczno-eksploatacyjna i ocena istniejących połączeń transportowych w aspekcie możliwości dystrybucji masy towarowej przez CL;
- warunkiem koniecznym lokalizacji jest dobra przepustowość transportowa(infrastruktura transportowa);
- dostępność do wody;
- w pobliżu lotniska;
- wysoki wskaźnik tendencji rozwojowych regionu.
Kryteria wyboru lokalizacji CL
Podstawą wskazania lokalizacji CL jest prognoza wielkości struktury rodzajowej i kierunków przewozu handlu krajowego, zagranicznego i tranzytowego.
Włoski model organizacji CL skupia się głównie w portach morskich. Za wyborem takiej lokalizacji CL przemawia to, że port, pełniąc specyficzną funkcję gospodarczą(transportową, przemysłową, logistyczną, handlową, miastotwórczą i regionotwórczą), spełnia warunki lokalizacyjne takie jak:
- korzystne położenie geograficzne,
- duży potencjał składowy,
- możliwość stworzenia infrastruktury portowej,
- pośredniczenie w handlu,
- oferowanie klientom szerokich możliwości załadowczych i przewozowych,
- korzystne warunki obsługi w wolnym obszarze celnym,
- koordynacja działań przedsiębiorstw układu portowego,
- obsługa telekomunikacyjna i informatyczna,
- wprowadzenie nowych technologii przeładunkowych.
Funkcje gospodarcze regionui ich wpływ na powstanie i funkcjonowanie CL
Celem logistyki w zarządzaniu przedsiębiorstwem, jest przyspieszenie przepływów materiałowych i informacyjnych, jak również zsynchronizowanie relacji między czasem, jakością i kosztem w całym łańcuchu logistycznym.
Z tych też powodów region(np. miasto) zdobędzie również szansę rewitalizacji podupadłych gospodarczo terenów drogą aktywizacji funkcji miejskich.
Powstanie CL na danym obszarze przyczyni się do wzrostu gospodarczego i ekonomicznego całego regionu.
Analizując potencjał gospodarczy regionu(np. Zachodniopomorskiego) należy wymienić głownie przesłanki rozwojowe, a należą do nich:
- korzystne położenie geograficzne,
- gospodarka morska powiązana z komunikacją lądową, powietrzną i rzeczną,
- wielofunkcyjny i wielobranżowy przemysł,
- wzrost liczby przedsiębiorstw prywatnych oraz spółek z udziałem kapitału zagranicznego,
- duży potencjał turystyczny,
- wykształcona kadra.
ZCL będzie miało znaczący wpływ na rozwój całego województwa i przyczyni się do rozkwitu portów ujścia Odry.
Ponadto ulokowanie centrum w porcie podniesie atrakcyjność gospodarczą całej aglomeracji miejskiej regionu, dotkliwie odczuwającego postępujący upadek przedsiębiorstw gospodarki morskiej. Przewiduje się, że CL stworzy nowe możliwości działania w sferze usług logistycznych i handlowych poprzez poprawę efektywności transportu, sprawności procesów przemieszczania i bezpieczeństwa ładunków.
ZCL – PS spełni rolę stymulatora rozwoju gospodarczego regionu, przyczyni się do złagodzenia problemu bezrobocia i zastoju gospodarczego. Do realizacji tego celu w znaczący sposób przyczyni się lokalny rynek. W działalności CL można wykorzystać część wykwalifikowanej kadry ze zlikwidowanych przedsiębiorstw gospodarki morskiej oraz opracowanie i przyjęcie odpowiednich narzędzi i modeli organizacyjno-finansowych.
Szczecin jak dotąd nie posiadał wyraźnie wyodrębnionego obszaru, na którym rozwijałyby się usługi poza portowe wykorzystujące przywodną lokalizację miasta.
Powstanie ZCL – PS da miastu szansę na rekreację najstarszych terenów portowych położonych na Łasztowni. Ograniczając tradycyjne funkcje portowe i zastępując je funkcjami miejsko-portowymi można rozwinąć bazę:
- turystyczną z portem jachtowym i zapleczem hotelowym,
- rekreacyjną z centrum rozrywki,
- handlową z siecią i centrum handlowym,
- usługami obsługi biznesu,
- administracyjną i mieszkaniową,
- produkcyjno-usługową (targ rybny, rzemiosło, turystyczne usługi itp.).
Elementy przestrzennego zagospodarowania CL
Celem planu zagospodarowania terenu CL jest określenie:
- szczegółowej lokalizacji i granic obszaru CL;
- wyznaczyć przebieg ciągów komunikacyjnych i przestrzennego podziału terenu;
- logiczne przedstawienie na planie obiektów kubaturowych, urządzeń technicznych;
- uzbrojenie terenu, które warunkuje realizację funkcji logistycznych;
- w planie należy uwzględnić drogi zewnętrzne (główne zewnętrzne połączenia drogowe) i wewnętrzne;
- wyznaczyć tereny parkingowe, samochodowe(z zapleczem sanitarnym dla kierowców);
- rozmieścić budynki administracyjne dla usług transportowych, kurierskich, spedycyjnych(zagranicznych i krajowych);
- zbudować magazyny kryte – długoterminowe, magazyny specjalistyczne, place do obsługi kontenerów;
- zadbać o funkcjonalność i estetykę terenu;
- raportować i analizować wpływ CL na środowisko i czynić działania w celu jego zabezpieczenia.
Forma organizacyjno - prawna systemu zarządzania CL
Ze względu na przyjętą koncepcję tworzenia CL wyróżnić można kilka wariantów tworzenia podmiotu gospodarczego o funkcjach zarządczych i koordynacyjnych, odpowiedzialnych za finansowanie inwestycji infrastrukturalnych oraz tworzenie warunków techniczno-organizacyjno-prawnych rozwoju CL. Wyróżniamy:
- fuzja przedsiębiorstw w wyniku, którego powstaje nowy podmiot gospodarczy. Oznacza to, że CL tworzy spółkę akcyjną. Przedsiębiorstwa – akcjonariusze łączą się tworzą nową jakość funkcjonalną i organizacyjną i tracą swoją osobowość prawną;
- przedsiębiorstwa zainteresowane powstaniem nowego podmiotu tworzą CL.
CL jako samodzielny podmiot gospodarczy o funkcjach koordynacyjno-informacyjnych może powstać w formie spółki kapitałowej utworzonej przez przedsiębiorstwa zainteresowane świadczeniem i korzystaniem z usług logistycznych. Przedsiębiorstwa-akcjonariusze wchodzą z kapitałem, integrują swoją działalność, ale nie tracą osobowości prawnej. Tworzony jest holding. Wprowadzają przedsiębiorstwo specjalistyczne nadzorujące i zarządzające funkcją logistyczną:
- przekazanie funkcji zarządu wyspecjalizowanym przedsiębiorstwom na zasadzie wieloletnich odnawialnych porozumień.
Przekazanie przez przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe i handlowe funkcji logistycznych wyspecjalizowanym przedsiębiorstwom, które pełnią funkcję tzw. trzeciego partnera. Firmy nie mają bezpośrednich powiązań kapitałowych z partnerami. Angażują własne środki finansowe i potencjał logistyczny zapewniając niezawodność działania.
ZMPS-Ś, jest właścicielem i zarządcą gruntów i infrastruktury portowej. Jest spółką akcyjną o kapitale publicznym (państwo + gmina). Może sam zarządzać CL lub wydzielić komórkę, która będzie zarządzać CL. Zarządzanie polegać będzie na:
- poszukiwaniu dzierżawców, którzy będą świadczyć usługi w oparciu o CL;
- ogłaszaniu przetargów na zarządzanie CL;
- utworzeniu spółki dzierżawca terenu Cl + inwestor (ZMPS-Ś).
Harmonogram finansowy i rzeczowy realizacji inwestycji CL
Przy realizacji inwestycji CL istotnym jest przygotowanie harmonogramu finansowo-rzeczowego czyli ustalenie, kiedy i za co będziemy płacić. Harmonogram budowy ZCL-PS opracowano na okres 3 lat. Założono, że środki finansowe na realizację inwestycji pochodzić będą w wysokości 25% z Budżetu Państwa a 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W I roku budowy potrzebne będą największe nakłady inwestycyjne, które wyniosą 52,12%
W II roku 25,32%, a w III 22,56%. Pierwszy okres realizacji inwestycji pochłonie najwięcej środków ze względu na prace projektowe, wykup działek, wyburzenia i rozbiórki a także min. na wykonanie uzbrojenia
Elementy harmonogramu:
- czynność, którą należy wykonać,
- okres czasu (od-do),
- osoba odpowiedzialna za wykonanie,
- wykonawcy,
- niezbędne zasoby (ludzkie, finansowe, rzeczowe, informacyjne, materialne i prawne, czas),
- koszty,
- efekty,
- powiązania z innymi zadaniami (harmonogramami).
Analiza efektów ekonomiczno - finansowych i społecznych funkcjonowania CL
CL przynosi długofalowe korzyści dla kraju, regionu, przedsiębiorstw z nim związanych (pośrednio i bezpośrednio):
- napływ kapitału krajowego i zagranicznego,
- wzrost rangi i konkurencyjności regionu,
- rozwój przemysłu, handlu i usług wraz z podniesieniem ich poziomu jakości,
- powstanie wielu małych i średnich przedsiębiorstw,
- wzrost przychodu budżetu Państwa z tytułu podatków pośrednich,
- racjonalne zaopatrywanie w towary mieszkańców regionu,
- rozwój szkolnictwa w efekcie zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę,
- powstanie nowych miejsc pracy – wzrost płaconych podatków oraz czynszów i opłat do budżetu lokalnego a co za tym idzie zwiększenie nakładów na rozwój regionu,
- zmniejszenie bezrobocia, co stanowi priorytetowy cel działania Państwa,
- zwiększenie działań proekologicznych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|