Arizonka
Administrator

Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Temat postu: |
|
|
Wykorzystując materiały nadesłane w mailu od Patryka wklejam opracowania, które mogą okazać się przydatne, w razie gdyby ktoś zagubił maila
Notatki w skrócie, z myślą o pewnych osobach, które mało zawału nie dostały widząc ilość materiałów hihi
CENTRA LOGISTYCZNE
Centrum logistyczne można zdefiniować jako samodzielny podmiot gospodarczy, dysponujący wydzielonym terenem w obrębie którego wszystkie czynności związane
z transportem, logistyką i dystrybucja dóbr, w ramach przewozów w relacjach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, wykonywane są przez różnych operatorów . Owi operatorzy mogą być zarówno właścicielami znajdującej się na tym terenie infrastruktury bądź korzystać z niej na zasadzie dzierżawy lub wynajmu.
Infrastrukturę centów logistycznych stanowią:
budynki umożliwiające prace wszystkich komórek centrum, realizujących usługi logistyczne;
budowle magazynowe wraz z wyposażeniem, w tym magazyny specjalistyczne, np. chłodnie, czy dla materiałów niebezpiecznych;
wyposażenie terminali przeładunkowych (np. kontenerów, nadwozi wymiennych) wraz z placami i drogami dojazdowymi;
sieci informatyczne, umożliwiające współpracę z dostawcami i odbiorcami, banki, firmy ubezpieczeniowe;
zaplecze gastronomiczne i hotelowe, medyczne, warsztatowe itp. .
Dla funkcjonowania centrów logistycznych potrzebna jest nie tylko infrastruktura ale również wykwalifikowany personel i organizacja – świadczący usługi w centrum.
Usługi realizowane w centrum logistycznym można podzieli na:
Usługi logistyczne związane z przyjmowaniem towarów, magazynowaniem towarów, rozdziałem towarów, wydawaniem towarów.
Usługi towarzyszące, realizowane przez niezależne w stosunku do nadawcy lub odbiorcy podmioty gospodarcze np. techniczna obsługa pojazdów, stacje paliw, gastronomia itp. .
W trakcie projektowania centrów logistycznych istotne jest by obiekt ten był odpowiednio zlokalizowany. Powinien on być położony w okolicach skrzyżowania głównych szlaków międzynarodowych możliwie wszystkich gałęzi transportu (kolejowego, drogowego, sieci dróg śródlądowych, portów morskich czy lotnisk), a jednocześnie powinny być odpowiednio wkomponowane w sieć dróg o znaczeniu regionalnym.
Wszystkie hale magazynowe połączone są z budynkami biurowymi albo zawierają powierzchnie biurowe wewnątrz. Magazyny wyposażone są w bramy i rampy rozładowcze. Magazyny wysokiego składowania posiadają regały, regulowaną temperaturę oraz zabezpieczenia przeciw pożarowe. Obsługa logistyczna wykorzystuje nowoczesne wózki widłowe i inny specjalistyczny sprzęt . Wykorzystywane są nowoczesne technologie informatyczne i telekomunikacyjne. Jest tu także kompleks obiektów dla logistyka, przewoźnika i spedytora, w których prowadzić można usługi logistyczne - począwszy od magazynowania, poprzez przeładunek, dystrybucję i zaopatrzenie do miejsca finalnego przeznaczenia oraz konfekcjonowanie. Jeśli pozwala na to logistyka produktu, to wykorzystać można system regałów paletowych wysokiego składowania. Natomiast logistyka i obsługa logistyczna produktów szybko rotujących wymaga dużej ilości bram i doków.
Rodzaje usług magazynowych, jakie oferowane są przez logistyków
w magazynach logistycznych to konfekcjonowanie, a szczególnie zmiana parametrów jednostkowych, umieszczanie kodów kreskowych, tworzenie zestawów promocyjnych; kompletacja, opakowanie, przepakowywanie, metkowanie, etykietowanie, krótko
i długoterminowe magazynowanie.
Podsumowując centra logistyczne stanowią odpowiednio zorganizowany obszar skupiający cały wachlarz usług logistycznych i ich realizatorów, w którym gromadzą się
i krzyżują kierunki tras i terminali magazynowo – transportowych, jak również koncentrują się źródła informacji rynkowych
Rządy poszczególnych krajów zaangażowały się w finansowanie w rozwój centrów logistycznych, wykorzystując je do realizacji polityki gospodarczej, gdyż działalność ich pozwala na złagodzenie lub nawet wyeliminowanie pewnych negatywnych skutków działalności gospodarczej takich jak:
1) Nadmierna ilość przewozów towarowych w transporcie samochodowym, która powoduje:
zatłoczenie dróg w ruchu międzymiastowym i wewnątrz miejskich aglomeracji,
niszczenie dróg i infrastruktury drogowej,
zatory na przejściach granicznych, a także związane z tym zaśmiecanie a nawet niszczenie poboczy dróg,
nadmierną emisja spalin i innych zanieczyszczeń związanych z eksploatacja pojazdów .
Budowa centrów logistycznych spowoduje zmniejszenie się ilości przewozów
a co za tym idzie zmniejszenie negatywnych zjawisk jakie ona powoduje.
2) Zła lokalizacja i rozmieszczenie inwestycji w infrastrukturę logistyczną.
Zła lokalizacja i rozmieszczenie inwestycji w infrastrukturę przejawiająca się np. dużymi odległościami pomiędzy magazynami, placami składowymi a np. kolejowymi terminalami przeładunkowymi jest źródłem dodatkowych przewozów, co przyczynia się do omawianych wcześniej negatywnych zjawisk nadmiernej ilości przewozów. Zła lokalizacja stwarza również trudności z dotrzymaniem terminowości dostaw jak również dodatkowe koszty obsługi logistycznej i nieracjonalne wykorzystanie transportu.
Zaletą centrum logistycznego jest nie tylko fakt, iż obiekt ten w jednym miejscu generuje całą niezbędną infrastrukturę. Ważne jest także to, że centra logistyczne budowane są w pobliżu aglomeracji miejskich, co zmniejsza przewozy towarowe przez centra miast oraz zatory komunikacyjne.
3) Zbyt mała intermodalnośc w transporcie towarowym.
Jednym z walorów działalności centrów logistycznych są dobrze zlokalizowane terminale transportu intermodalnego, przyczyniające się do wzrostu konkurencji międzygałęziowej. Rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie udziału transportu samochodowego w przewozach towarowych na rzecz kolei, transportu morskiego czy śródlądowego tak bardzo promowanego obecnie przez UE (przyczyniając się do ich rozwoju).
Centra logistyczne przyczyniają się w dużej mierze do:
1) Uporządkowania działalności gospodarczej i lepszej możliwości kształtowania ładu przestrzennego, poprzez skupienie inwestycji w infrastrukturę logistyczną centrum logistycznego.
2) Rozwoju działalności gospodarczej na terenach graniczących z centrum logistycznym
i przyciąganie innych inwestycji (szczególnie dotyczące działalności produkcyjnej
i handlowej wymagającej znacznej obsługi logistycznej).
3) Rozwój regionalny. Inwestycje prowadzone w ramach centrów logistycznych oraz na graniczących z nimi terenach prowadzą do wzrostu zatrudnienia, stymulują rozwój infrastruktury drogowej, komunikacyjnej, rozwój usług itp.
4) Lepsze zarządzanie dostawami dotyczącymi zapotrzebowania mieszkańców
i podmiotów gospodarczych wewnątrz miasta, poprzez skupienie zasobów dystrybucyjnych w centrach logistycznych. Możliwe jest to dzięki planowaniu
i optymalizowaniu przewozów, tras jak również dzięki odpowiedniemu doborowi środków transportu.
Do efektów uzyskiwanych dzięki rozwiązaniom realizowanym w centrach zalicza się:
- możliwość obniżenia poziomu zapasów w regionalnym/ miejskim/ strefowym obrocie towarowym;
- polepszenie jakości i terminowości dostaw;
- obniżeniu kosztów fizycznego przepływu materiałowego;
- podniesienie poziomu obsługi klienta;
-poprawę produktywności przedsiębiorstw partnerskich łańcucha dostaw obsługiwanych przez centrum;
- korzystną strukturę kosztów operacyjnych wynikającą z efektu skali;
- możliwość szybkiego wprowadzenia innowacji i korekt biznesowych w przypadku wystąpienia perturbacji rynkowych
Należy również brać pod uwagę, że:
- centra logistyczne stanowiąc ogniwa łańcuchów dystrybucji o określonym zasięgu, mogą się rozwijać stopniowo i początkowo niezależnie od siebie, ale łączone kolejno więzami informatycznymi, organizacyjnymi i funkcjonalnymi stają się z czasem kluczowymi elementami struktury krajowego systemu logistycznego;
- duże regionalne i międzynarodowe centra logistyczne to również swego rodzaju inkubatory aktywności w zakresie: transferu nowych technologii logistycznych, edukacji logistycznej, propagowania nowych idei strategicznego planowania regionalnego w sferze handlu i transportu, inżynierii ruchu miejskiego i ochrony środowiska.
Centra logistyczne odgrywają różną rolę w zależności od lokalizacji, realizowanych funkcji operacyjnych i biznesowych oraz powiązań mikro-
i makroregionalnych oraz międzynarodowych .
Podstawową barierą budowania na terenie Polski takich obiektów jak centra logistyczne jest stan polskiej infrastruktury transportowej.
Infrastruktura transportowa w Polsce obejmuje sieć dróg, kolei, terminale transportu kombinowanego, lotniska, porty, śródlądowe drogi wodne oraz sieć telekomunikacyjną transportu. Przewidywany rozwój transportu w Polsce opiera się na założeniach równomiernego rozwoju poszczególnych systemów i środków transportu w celu uzyskania spójnej i nowoczesnej sieci transportowej. Zasadniczym problemem jest jednak zacofanie polskiej infrastruktury transportowej w porównaniu z wysoko rozwiniętymi krajami Unii Europejskiej. Na przykład zaledwie 28,5% dróg krajowych jest w stanie dobrym, a pozostałe w niezadowalającym lub złym. Taki stan infrastruktury transportowej stanowi obecnie istotną barierę rozwoju gospodarczego Polski. Dlatego konieczne jest skokowe zwiększenie nakładów na infrastrukturę transportową tak, aby w niezbyt długim czasie doprowadzić do nadrobienia powstałych zaległości.
Chcielibyśmy jednak się skupić na Województwie Zachodniopomorskim ze Szczecinem a dokładnie o Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne – Port Szczecin (ZCL-PS).
Jest to doskonały przykład miejsca, w którym powinno powstać Centrum Logistyczne, przede wszystkim ze względu na fakt przecinania się w tym miejscu wszystkich gałęzi transportowych. W przewozach znaczne miejsce zajmują ładunki polskiego handlu zagranicznego zarówno drogą morską jak i lądową. Jednak aby aktualnie budowane centrum logistyczne miało szanse być w pełni wykorzystane musimy zadbać o to, żebyśmy mieli jak do niego się dostać, a wiadomo że uzyskana wysoka jakość infrastruktury transportowej regionu z pewnością przyciągnie kapitał, powstaną inwestycje i nowe miejsca pracy. Nastąpi intensywny rozwój gałęzi transportu bardziej przyjaznych środowisku naturalnemu.
Polska ma duże szanse na odegranie roli centrum logistycznego Europy Środkowej; nie należy jednak zapominać o poważnych przeszkodach – związanych głównie ze złym stanem infrastruktury drogowej. Polska o miano regionalnego centrum logistycznego konkuruje tylko z Czechami i Słowacją są u nas jeszcze wolne tereny pod budowę centrów logistycznych, a w tamtych krajach już nie. Najważniejszymi atutami Polski są położenie geograficzne i posiadanie portów morskich. Położenie Polski umożliwia z jej obszaru ekspansję na rynki wschodnie i południowo-wschodnie.
Reasumując można stwierdzić, iż stan prac nad rozwojem centrów logistycznych może stać się obok słabej infrastruktury drogowej główną przeszkodą w wykorzystaniu tak wielkiej szansy, jaką jest doskonałe tranzytowe położenie naszego kraju w Europie
**********************************************************
Dziękujemy ślicznie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Arizonka dnia Czw 19:50, 22 Lis 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|