magmalinka
Bywalec forum

Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Temat postu: |
|
|
Zdolność przepustowa portu dla określonego okresu pozwala na
określenie możliwości wykorzystania potencjału produkcyjnego.
Optymalna zdolność przepustowa – jest związana z ……..stopniem wykorzystania
zdolności przepustowej.
Żeby nie występ. kongestia musi być zachowana nadwyżka w możliwościach
przeładunk., na takim poziome aby nie powodowała strat.
Miarą zdolności przeładunkowej jest wielkość ładunków.
Czynniki, które są miarą zdolności przepustow. port. morskich:
- zaplecze techniczne,
- urządzenia przeładunkowe,
- kadra,
- układ komunikacyjny,
- organizacja pracy,
- liczba stanowisk przeładunkowych i ich dostępność,
- zmianowość pracy portu,
- technologia przeładunku,
- stosowanie techniki informacyjnej.
Podstawowym miejscem produkcji jest stanowisko przeładunkowe, port jest
systemem takich stanowisk.
Stanowisko ładunkowe – podsystemy składają się na jego zdolność,
muszą być odpowiednio przystosowane aby nie powstawały wąskie gardła.
Wykorzystanie zdolności przepustowej portów (wykorzystanie
wszystkich ogniw) słabe ogniwa zapleczy mogą zaburzyć wykorzystanie
zdolności przeładunkowej portu.
Kształtuje się poziomem wykorzystania pośrednich ogniw.
Koszty usług portowych:
1.społeczne koszty produkcji
2.koszty produkcji usług
3.koszty własne działalności przedsiębiorstw
ad1) koszty społeczne – całkowite nakłady pracy społecznej (żywej i
podmiotowej) niezbędne do wytworzenia określonej produkcji. Są równoważne z
wartością produkcji. Ich suma równa się wartości społecznej produktu
globalnego.
Prod. globalny – prod. brutto. Z niego wypłacany jest towar usług zużyte
materiały –
energia, paliwa, materiały, amortyzacja(…..)
4.zintegrowany koszt obrotu portowego (zkop)
5.zintegrowany społeczny koszt obrotu portowego
ad4) na zkop składają się koszty przemieszczenia ładunku i obsługa ładunku
w
porcie, koszty własne działalności za obsługę ładunków i statków
Koszty ponoszone za obsługę ładunków:
- koszty spedycji
- przeład. składowanie
- rzeczoznawstwo
- k. kontroli
Załadunek i wyładunek = koszty ruchu
Koszty aktywne i pochodne………..
………………
Udział b. portow. w kosztach całego transportu………….
…………………………..
WPŁYW NA CENY
Rodzaj ładunku wywiera wpływ na poziom cen transportu
Skala produkt. oddziaływ. na koszty transportu morskiego
Wielkość statku, mniejszy koszt przy większym statku
Koszty obsługi statku:
- załadunku
- wyładunku
Koszty armatora:
1.koszty za i wyładunku
2.koszty opłat portowych
3.koszty utrzymania statku w czasie pobytu w porcie
Ad1) koszty ponoszone w portach krajowych i zagranicznych, koszty
za/wyładunkowe statków, rodzaj i wielkość ładunków, warunki umowy o przewóz,
operacji transportowych stanowią ok. 40% całości kosztów. Najniższe koszty
ponoszą barkowce.
Ad2) Klasyfikowanie, łącznie składają się na nie:
opłaty portowe bierne
- opłata tonażowa (za wejście i wyjście statku)
- opłata przystaniowa
- opłata postojowa
- opłata ładunku
opłaty portowe czynne
- pilotaż
- usługi holownicze
- cumownicze
- czyszczenie ładowni, zbiorników
- opłaty celne, sanitarne, kwarantannowe
Ad3) mogą …….koszty zmiennych…
- ubezpieczenia
- płace załogi
- zużycie materiałów
- amortyzacja
Są liczone za każdy dzień postoju statku.
CENY USŁUG PORTOWYCH
- wykształciły szereg podstawowych usług portowych, pełnią podstawowe
funkcje ekonomiczne – f. agregacyjna, informacyjna, dystrybucyjna
FUNKCJA AGREGACYJNA polega na zapewnieniu możliwości porównania różnych
wartości użytkowych, wytworzonych w porcie morskim, pozwalają na
porównanie wartości pracy, na jej wykonanie.
FUNKCJA REPRODUKCYJNA – ceny muszą spełniać wymogi efektywnego
gospodarowania.
FUNKCJA INFORMACYJNA – zbiór informacji dla nabywców, odnoszą się do
wszystkich usługobiorców, muszą przekazywać określone preferencje w porcie.
F. DYSTRYBUCYJNA są skutecznym ekonomicznym narządem kształtowania
podziału wytworzonych usług portowych pomiędzy różnych odbiorców oddziału,
dokonuje się poprzez różne instrumenty
F. REDYSTRYBUCYJNA jest rozwinięciem f. dystrybuc.
Dzień 13.01.2007
Formuła kosztowa cen – ona odzwierciedla warunki typowe dla sfery produkt.
usług, sprawia, że następuje proces wymiany.
Formuła popytowa podażowa odzwierciedla warunki zarówno wymiany jak i
konsumpcji. Określa siłę, elastyczność popytu i podaży.
Kryteria ekonomiczne spełniają poszczególne opłaty portowe:
- potrzeba odzw. rzeczywistej wielkości nakł. pracy i kapitału
- konieczność zachowania pewnych różnic i propos. między cenami usług
w
relacjach nakładu pracy i kapitału poniesionego na jej……
- zdolność równowagi popytu na usługi podaży, portowe
Ceny pełnią funkcję ekonomiczne. Opłaty za usługi określają wymagania.
Czynniki wewnętrzne i wykorzystanie tych urządzeń
Czynniki zewnętrzne to dział. Które pozwoli nam na utrzymanie portu w takich
relacjach jakich chcemy czyli modernizacja, rozbudowa, powstanie w nich
odpowiednich centrów gospodarczych.
Ceny są przedstawione w sposób umowny lub w taryfach w zależności od
sytuacji.
TARYFA – POWTARZALNE CENY
UMOWA – SPORADYCZNE CENY
Podstawą do ustalania taryfy to koszty własne producenta, koszty krańcowe,
koszty społeczne.
Towary drobnicowe mają lepszą zdolność płatniczą, za ładunki masowe………
METODY USTALANIA TARYF:
1.metoda naturalna (kosztowa)
2.metoda max korzyści
Szczegółowy system kalkulacyjny oparty jest na podst. jednostce kosztów
własnych. Polega na wyznaczaniu ceny za każdy rodzaj świadczonych usług.
Wskaźnik systemu kalkulacyjnego polega na opracowaniu proporcji
stawek w poszczególnych pozycjach …taryfowych a także na odniesieniu liczby
jednostek które świad. są usł.
3 podstawowe formy taryf w usługach portowych układ taryf:
1.normowy
2.artykułowy
3.klasowy
3 podstawowe taryfy:
TARYFY PORTOWE zawierać powinny:
- odrębne stawki dla przeładunków pośrednich i bezpośrednich
- odrębne stawki dla poszczególnych cząst. prac. roboczych
- stawki ryczałtowe które obejmują opłaty za całą wykonaną pracę
TARYFY SZCZEGÓŁOWE obejmują…………….
TARYFY ZRYCZAŁTOWANE obejmują stawki ryczałtowe
Polipolistyczny rynek
Obecnie system taryfowy charakteryzuje się tym że każdy port wyznacza swoją
własną taryfę.
RYNEK USŁUG PORTOWYCH
Rynek portowy jest to miejsce gdzie następuje konfrontacja popytu i podaży,
określany jest jako rynek zbytu usług portowych.
Rynki ciążące są określane jako zaplecze portowe
Rynki fakultatywne występują pod nazwą przedpoli portowych
Obszar lądowy usytuowany wokół portu z którego masa ładunkowa ciąży do
danego portu.
Elementy składowe tego zaplecza:
1.obszar lądowy który rozciąga się z tyłu portu
2.masa ładunkowa która jest przedmiotem wymiany międzynarodowej
3.sieć linii transportowej po której te ładunki są przemieszczane
4.czynnik czasu który określa charakter i intensywność związków
RYNKI FAKULTATYWNE
Przedpole portowe to obszar morski, granica między innymi portami.
ZAPLECZE – ŚRODEK TRANSPORTU LĄDOWEGO
PRZEDPOLE – ŚRODEK TRANSPORTU MORSKIEGO
Granica która określa zapotrzebowanie na usługi portu dotyczy…..
Kryteria muszą być spełnione aby dany port mógł funkcjonować, przyjmować
towar i odwrotnie. Według kategorii funkcjonuje port:
IZODRAMY/IZODYSTANSY – odległość
IZOCGROMY – wyznaczają odległość w kategorii czasu
IZODAPANY – wyznaczają określenie pewnych rodzajów kosztów
PODMIOT NA RYNKU PORTOWYM TO PODAŻ I POPYT.
PRZEDMIOT NA RYNKU PORTOWYM TO TOWARY KTÓRE UCZESTNICZĄ W
PRZEWOZIE
Post został pochwalony 0 razy
|
|